Waarom kopen sommige vrouwen drie keer per jaar een nieuwe handtas of dure schoenen? Het veiligstellen van de eigen liefdesrelatie blijkt een belangrijk motief.
Amerikanen spenderen zo’n 250 miljard dollar per jaar aan luxe-producten voor vrouwen. Gemiddeld koopt een Amerikaanse vrouw drie keer per jaar een nieuwe handtas. Cijfers die voor onderzoekers van de universiteit van Minnesota aanleiding waren om eens wat dieper te duiken in de motieven voor de aankoop van luxeproducten.
Uit experimenten met 649 vrouwen bleek dat een belangrijk motief voor de aankoop van bijvoorbeeld een tas van Gucci of Louis Vuitton, het signaal is dat daarmee aan andere vrouwen wordt afgegeven. Bot gezegd: mijn geliefde houdt van me, dus probeer hem niet af te pakken.
Luxe als schild tegen andere vrouwen
Of een vrouw het luxe hebbeding van haar man krijgt of zelf koopt, doet eigenlijk niet ter zake. “Andere vrouwen leiden eruit af dat het ‘iets’ met de man van de vrouw in kwestie van doen heeft, en dat hij echt aan haar gehecht is”, licht onderzoeker Yajing Wang toe, aldus de site Science Daily.
Het gevoel dat ze bedreigd worden door andere vrouwen, geeft ook een belangrijke prikkel om luxe-aankopen te doen, stelt Wang. “Designspullen werken als een soort schild om concurrenten af te weren.” Dit werkt zelfs voor single-vrouwen zo. “Luxe-items zijn van belang voor je sociale status in een vrouwelijke groep.”
Tekenend is volgens de onderzoekers dat vrouwen gemiddeld genomen veel beter op de hoogte zijn van prijsverschillen tussen luxe-items dan mannen, die vaak niet weten of een handtas 50 dollar of 5000 dollar kost.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl